Entrar al mercat alimentari del Japó és difícil, però fer-ho obre les portes a qualsevol dels mercats asiàtics. És una de les principals conclusions d’un seminari en línia organitzat per la Cambra de Comerç de Manresa amb la participació del Clúster, i que va servir als nostres associats per conèixer les singularitats del mercat nipó i les oportunitats de negoci que pot representar per al sector agroalimentari català.
Els ponents del seminari van ser Marc Rodríguez, responsable de Promoció internacional de Cambra Manresa; Ana Horvatin, Business Support Coordinator de l’EU Japan Centre; Eliza Klonowska, Japan Business Advisor, i Olga Sempere, responsable de Projectes del Clúster.
Entre d’altres, els assistents al seminari van aprendre que:
- L’economia del Japó és la 3a al món pel que fa al PIB.
- La competència al mercat és extremament forta i el mercat està saturat.
- Els consumidors japonesos tenen un poder adquisitiu elevat, són molt patriòtics a l’hora de triar què compren, però al mateix temps tenen curiositat per les novetats vingudes de fora.
- Els productes europeus es consideren d’alta qualitat i són tendència, i els japonesos estan disposats a pagar una mica més pels bens importats si són bons i estan de moda.
- En els darrers anys, s’ha liberalitzat l’exportació del 85% dels productes europeus cap al Japó, i l’1 de febrer del 2019 va eliminar-se el ‘full-duty’ dels vins, escumosos i vermuts.
- Els productes europeus que desperten més interès entre els japonesos són el vi, el formatge i els productes del porcí.
- El 88% de les empreses europees que exporten al Japó són pimes.
A banda d’això, s’hi va explicar que, al Japó, els processos de negociació són llargs i que hi ha elements importants a tenir en compte a l’hora de fer negocis: la manera com es dona una targeta de visita o com s’adreça a l’altre, o com cal comportar-se en entrar en una sala de reunions o en un àpat de negocis.
Comentaris